ADHD maakt vinden verzekering arbeidsongeschiktheid moeilijk
Voor tienduizenden ADHD’ers in Nederland is het vrijwel onmogelijk gemaakt om een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid af te sluiten. Verzekeraars zouden deze doelgroep afwijzen omdat ze een te groot risico vormen.
Maandag 10 november
Verhoogd risico
Julie Houben van Impuls weerspreekt niet dat mensen met ADHD een bovengemiddeld risico kunnen vormen voor een verzekeraar. Zo heeft onderzoek uitgewezen dat ADHD’ers vaker uitvallen in de arbeid en vaker van baan wisselen. Om deze reden zou maatwerk bij het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering gewenst zijn.
Niet onmogelijk
Namens het Verbond van Verzekeraars (VvV) liet Rudi Buis weten dat de huidige stand van zaken niet zo slecht is als Impuls wil laten geloven. “Voor iemand met ADHD kan het moeilijker zijn om aan een verzekering te komen, maar het is niet onmogelijk. Het is altijd belangrijk om een aanvraag in te dienen bij verschillende verzekeraars.”
Lange zoektocht
Deze ervaring geldt niet voor Marcel Ruwers uit Lieshout. Net als zo’n honderdduizend andere Nederlanders, heeft hij ADHD en is hij al ruim een jaar op zoek naar een verzekeraar die hem niet afwijst voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Onder de afwijzende verzekeraars vallen onder meer De Amersfoortse, Interpolis, Nationale Nederlanden en Movir. Zelfs tussenpersonen wisten geen verzekering te vinden voor Ruwers.
Vergelijk arbeidsongeschiktheid
Handige links:
Van de Nederlandse zelfstandige bouwvakkers blijkt slechts een derde verzekerd te zijn tegen ziekte of ongevallen. Dit is grofweg een halvering vergeleken met 2010, toen nog meer dan 70 procent van de zelfstandigen zich had ingedekt tegen ziekte en ongevallen. Als reden voor de scherpe daling wordt opgegeven dat de hoge premies en de strenge...
Een groot aantal ZZP'ers ondervindt problemen bij het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Omdat aanbiedingen in veel gevallen erg onduidelijk zijn, kiest de ZZP'er vaak voor de lagere premie, maar vergeet daarbij op de voorwaarden en dekking te letten, met problemen en teleurstelling over de uitkering als gevolg.