Collectieve- en internetzorgverzekering steeds populairder
Tot 1 februari 2012 kon er weer voor een nieuwe zorgverzekeraar gekozen worden. Het aantal verzekerden dat op zoek ging naar een nieuwe zorgverzekering is voor het derde jaar op rij toegenomen. In totaal kozen zo'n miljoen Nederlanders voor een nieuwe verzekeraar.
Woensdag 7 maart
Voor 2012 sloten opnieuw veel mensen hun reguliere zorgverzekering over naar een aantrekkelijker alternatief. Dit jaar daalde het aandeel van Nederlanders dat individueel via een reguliere zorgverzekering is verzekerd met 4 procent naar een totaal van 27 procent. Gemiddeld betalen verzekerden met een (internet)zorgverzekering een jaarpremie van 1.162,- euro; circa 125,- euro goedkoper dan de individueel verzekerden voor hun reguliere zorgpolis moeten betalen. Voor een collectieve zorgpolis moet gemiddeld 1.202,- euro op jaarbasis betaalt worden, wat neerkomt op een gemiddeld voordeel van 85,- euro ten opzichte van de reguliere zorgverzekering.
InterNetPolissteeds populairder
De populariteit van de internetzorgpolis wist ook in 2012 uit te blinken. Internetlabels beheren momenteel ongeveer 770.000 klanten, tegenover nog geen 500.000 klanten in 2011. De groei van de relatief goedkope internetpolissen heeft de internetlabels flink doen groeien. Mensen die op zoek waren naar een nieuwe zorgverzekering keken zich daarbij niet enkel blind op de laagste prijs, maar hebben naar de beste prijs- en kwaliteitsverhouding gekeken. Het aantal aanmeldingen dat direct via het internet gedaan binnenkwamen heeft in 2012 ook nieuwe hoogtes bereikt. Ruim de helft (57 procent) van de nieuw verzekerden meldde zich dit jaar direct via het internet aan. De uitdaging voor intermediairs om hun toegevoegde waarde te laten zien wordt steeds groter doordat het internet steeds meer als informatie- en verkoopkanaal gebruikt wordt.
Internetreclame een succes
De grootste winnaars van 2012 hebben internetreclame ingezet om nieuwe klanten te werven. Zorgverzekeraars wisten bijna 60 miljoen euro uit te geven aan de totale reclamebestedingen. Van deze bestedingen werd een kwart uitgegeven aan internetreclame. Het succes van de internetreclames werd bewezen door de twee grootste winnaars, die samen verantwoordelijk waren voor 80 procent van de totale uitgaven voor het maken van internetreclame, terwijl de twee verzekeraars die het minst aandacht besteedde aan reclame maken via het internet, de meeste klanten zagen vertrekken.
Toename collectieve zorgverzekeringen
Het aantal verzekerden dat koos voor een zorgverzekering met een collectiviteitskorting is dit jaar verder gestegen tot 68 procent. In 2011 lag dit percentage nog 2 procent lager en in 2010 4 procent. De toename werd vooral veroorzaakt door werkgeverscollectiviteiten. Ondanks de toename wist het aantal bedrijfsgezondheidspakketten te dalen. Er is in 2012 voor ongeveer 9 procent van de werkzame bevolkingsgroep een dergelijk pakket afgesloten; 1 procent minder dan in 2011.
Minder aanvullende verzekerden
Het aantal verzekerden met een aanvullende zorgverzekering is met 1 procent gezakt naar 87 procent. Met uitzondering van 2011 vindt er de laatste jaren een daling plaats in het aantal aanvullend verzekerden. In het jaar 2006 wist nog 93 procent een aanvullende zorgverzekering af te sluiten. Mensen die individueel verzekerd zijn hebben in veel gevallen minder vaak een aanvullende verzekering dan collectief verzekerden. In 2012 heeft 92 procent van de collectief verzekerden een aanvullende zorgverzekering, tegenover 78 procent bij de individueel verzekerden.
Als gevolg van de verdergaande collectivisering en de toename van het aantal voordelige internetzorgverzekeringen is het aantal individueel verzekerden met een reguliere zorgverzekering in de afgelopen jaren flink gedaald. De successen van de collectieve- en internetzorgverzekering maken duidelijk dat veel van de verzekerden overstappen vanwege de lagere premies. Het hoogste aantal overstappers komt uit de leeftijdsgroep 18-45 jaar. Zij stappen over voor de lagere kosten, kortingen en eventuele cadeaus. Verwacht wordt dat zorgverzekeraars zich steeds meer zullen richten op een doelgroepgericht beleid.
Vergelijk
Handige links:
Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is gebleken dat 40 procent van de Nederlanders het terecht zou vinden als mensen met een ongezonde leefstijl een hogere zorgpremie moesten betalen. Zo zouden mensen die roken, drinken of overgewicht hebben, meer moeten bijdragen.
Klanten van zorgverzekeraar DSW gaan in 2020 fors meer betalen voor de zorgpremie. Volgend jaar zal de premie van de basisverzekering 118,- euro per maand gaan kosten, tegenover 112,- euro dit jaar. Op jaarbasis komt dit neer op een stijging van 72,- euro.
Nederland had tot middernacht de tijd om voor een nieuwe zorgverzekering te kiezen. Volgens cijfers van Independer heeft men ook gebruik gemaakt van deze kans. In vergelijking met 2018, stapte ruim 20 procent meer mensen over van zorgverzekering. Van de overstappers besloot 16 procent tot de laatste dag van 2018 te wachten om de overstap in te...
Volgens onderzoeksbureau Q&A Insights & Consultancy zou 12 procent van de Nederlanders van plan zijn een nieuwe zorgverzekering te kiezen voor 2019. Dit zou een fors hoger percentage overstappers zijn dan vorig jaar, waar 6,2 procent van de verzekerden de overstap maakte naar een nieuwe zorgverzekeraar. Het bureau voerde het onderzoek uit in...
Tot november 2018 heeft slechts een klein deel van de verzekerden optimaal gebruik gemaakt van de vergoedingen die onder de aanvullende dekkingen van de zorgverzekering vallen. Bijna 40 procent van de verzekerden stelt een deel geclaimd te hebben. Circa tien procent meldt helemaal geen gebruik te hebben gemaakt van aanvullende dekkingen.