Zorgverzekeraars hebben telefonische overstapservice verbeterd
Volgens onderzoek door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) hebben zorgverzekeraars hun telefonische service tijdens de overstapperiode flink verbeterd ten opzichte van 2016. Vorig jaar besloot de zorgautoriteit zeven zorgverzekeraars op de vingers te tikken voor het verstrekken van onvolledige of foutieve informatie. Dit jaar hebben de partijen in kwestie hun service aanzienlijk verbeterd, concludeert de NZa.
Vrijdag 22 december
Verbeterplannen
Mogelijk worden de verbeteringen aan de telefoon voor een groot deel verklaard door de verbeterplannen die de NZa heeft opgevraagd bij de verzekeraars. “We zijn erg tevreden om te zien dat de zorgverzekeraars hun beloften ook echt hebben waargemaakt op dit gebied”, aldus de NZa.
Websites
Ook de websites van de zorgverzekeraars werden dit jaar op de proef gesteld. Er werd uitgebreid gekeken naar de volledigheid van informatie over de zorgverzekeringen op de websites van de verzekeraars. In enkele gevallen trof de autoriteit een gebrek aan essentiële informatie aan, zoals uitleg over wel- en niet-gecontracteerde zorgverleners. Deze onvolledigheden werden op verzoek van de NZa direct opgelost door de zorgpartijen.
Vergelijk
Handige links:
Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is gebleken dat 40 procent van de Nederlanders het terecht zou vinden als mensen met een ongezonde leefstijl een hogere zorgpremie moesten betalen. Zo zouden mensen die roken, drinken of overgewicht hebben, meer moeten bijdragen.
Klanten van zorgverzekeraar DSW gaan in 2020 fors meer betalen voor de zorgpremie. Volgend jaar zal de premie van de basisverzekering 118,- euro per maand gaan kosten, tegenover 112,- euro dit jaar. Op jaarbasis komt dit neer op een stijging van 72,- euro.
Nederland had tot middernacht de tijd om voor een nieuwe zorgverzekering te kiezen. Volgens cijfers van Independer heeft men ook gebruik gemaakt van deze kans. In vergelijking met 2018, stapte ruim 20 procent meer mensen over van zorgverzekering. Van de overstappers besloot 16 procent tot de laatste dag van 2018 te wachten om de overstap in te...
Volgens onderzoeksbureau Q&A Insights & Consultancy zou 12 procent van de Nederlanders van plan zijn een nieuwe zorgverzekering te kiezen voor 2019. Dit zou een fors hoger percentage overstappers zijn dan vorig jaar, waar 6,2 procent van de verzekerden de overstap maakte naar een nieuwe zorgverzekeraar. Het bureau voerde het onderzoek uit in...
Tot november 2018 heeft slechts een klein deel van de verzekerden optimaal gebruik gemaakt van de vergoedingen die onder de aanvullende dekkingen van de zorgverzekering vallen. Bijna 40 procent van de verzekerden stelt een deel geclaimd te hebben. Circa tien procent meldt helemaal geen gebruik te hebben gemaakt van aanvullende dekkingen.