De Europeesche stopt met zelf aanbieden online verzekeringen
Het internet is een gemakkelijke manier om aankopen te doen. Ook een verzekering afsluiten via het internet is in de laatste jaren enorm vergemakkelijkt. Toch is het aanbieden van online verzekeringen niet zaligmakend voor enkele verzekeraars. Verzekeraar de Europeesche heeft besloten het roer helemaal om te gooien en te stoppen met het aanbieden van verzekeringen via het internet.
Dinsdag 19 juni
Intermediair
Mensen die de website van de Europeesche bezoeken, zullen binnenkort doorverwezen worden naar de website van een intermediair om een verzekering te sluiten. De strategie wordt uitgelegd door de Europeesche-woordvoerder Klaske Woolthuis. “Intermediairs, zoals reisorganisaties en verzekeringskantoren, staan dichter bij de klant. Voor hun is het gemakkelijk te bepalen welke verzekeringen aansluiten bij de persoonlijke situatie van de klant.” Hieraan wordt toegevoegd dat het belangrijk is om de klant een product aan te bieden dat bij een individuele situatie past, ook bij een reisverzekering of caravanverzekering.
Verkoop
Hoewel het op het eerste gezicht logisch lijkt dat een verzekeraar de voorkeur zou geven aan een directe verkoop van verzekeringen via een eigen website, zijn daar ook kosten aan gebonden, zoals het maken van reclame en ontwikkelingskosten. De Europeesche kiest ervoor om zich zelf te richten op de kwaliteit van de verzekeringen, maar niet op de verkoop. Woolthuis kan niet zeggen of meer verzekeraars het voorbeeld van de Europeesche zullen volgen.
Reisorganisaties onpopulair
Volgens een enquête onder bezoekers van Wegwijs.nl gaat voor 54 procent van de reizigers de voorkeur uit naar het direct afsluiten van een doorlopende- of kortlopende reisverzekering bij de verzekeraar zelf. Financieel adviseurs scoren met 27 procent ook tamelijk goed. Reisorganisaties daarentegen weten slechts 4 procent van de stemmen te scoren, en staan daarmee onderaan de resultaten van de enquête.
Vergelijk reisverzekeringen
Handige links:
Op 22 december heeft Nationale Nederlanden verschillend premies verhoogd. Onder de getroffen producten vallen de aansprakelijkheidsverzekering, inboedelverzekering, opstalverzekering, rechtsbijstandsverzekering, doorlopende reisverzekering en autoverzekering. De premies zijn met 1 tot 13 procent toegenomen.
Nu dat de zomervakanties weer achter de rug zijn, zijn de drukste maanden voor reisverzekeraars weer aangebroken. Dit jaar dient men vooral claims in voor smartphones die tijdens de vakantie zijn beschadigd, gestolen of verloren. Dat blijkt uit onderzoek door verzekeraar Europeesche Verzekeringen.
Volgens onderzoek door Zelf.nl dient ongeveer de helft van de vakantiegangers geen claim in bij hun reisverzekeraar nadat zij iets verliezen op vakantie. Een groot deel van de verloren of gestolen gadgets, tablets en zonnebrillen worden niet geclaimd bij de reisverzekering. Vier op de vijf vakantiegangers zou zelfs een verloren of gestolen iPad...
In 2012 hebben Nederlandse reisverzekeraars rond de 200 miljoen euro uitgekeerd aan claims voor spullen die gestolen, verloren of beschadigd werden tijdens vakantie. Dit bedrag is iets lager dan wat de verzekeraars in 2011 uitkeerden. Het Verbond van Verzekeraars maakte dat donderdag bekend.
Gezinnen met twee kinderen die minimaal 17 dagen per jaar op vakantie gaan, zijn goedkoper uit met een doorlopende reisverzekering dan met een kortlopende reisverzekering. Vergelijkingssite Independer.nl deed onderzoek naar de kosten die gezinnen, koppels en alleenstaanden betalen voor reisverzekeringen.